Науката
Хвърчи, хвърчи... динозавър
Учени спорят дали предците на птиците са тероподи или те са роднини на крокодилите

blogspot.com
Тероподите са живяли през Мезозойската ера и са били много разнообразни като видове и размери.
Тиранозаврите имали стаден инстинкт

davidebonadonna.it
Тиранозаврите може да са се движили в група.
Следи от успоредни трипръстови стъпки ги издават

Следи от фосилизирани стъпки от тиранозаври, които се движат в една и съща посока, бяха открити в западната част на Канада, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес. Откритието навежда на мисълта, че този вид хищни динозаври са имали стаден инстинкт.

За пръв път се откриват фосилизирани стъпки, които са близо едни до други, от тиранозаври. Отпечатъците от успоредни трипръстови стъпки са намерени в подножието на планински склон край Тъмблър ридж в Британска Колумбия. “Те свидетелстват, че три животни са се движили заедно в една и съща посока”, заяви ръководителят на изследването Ричард Маккрей от местния Център за палеонтоложки изследвания.

Досега бяха открити единствено изолирани следи от стъпки от тиранозаври в Канада, САЩ и Монголия. Според учените сходството между дълбочината на стъпките доказва, че са оставени от животни, които са се движили по едно и също време в една и съща посока.

Следите от стъпките са оставени върху кален терен преди около 70 милиона години. Разкопките, които не са приключили, досега са довели до откриването на 7 отпечатъка. Те са били покрити с пепел от вулканично изригване, преди да се появят отново вследствие на ерозия на почвата.

Учените заключили, че следите от стъпки, всяка от които с дължина около 50 сантиметра, са от възрастни животни с различни размери.

Резултатите от изследването са публикувани в PLoS ONE.
Откриха мозъка на най-древния хищник на Земята

radelow.ch
Аnomalocaris са били примитивни роднини на членестоногите, които включват ракообразни, насекоми и паяци.
Фосилите са от животно, кръстено Lyrararpax unguispuinus, което се е срещало през камбрия

Учени оповестиха, че фосилизирани останки, извадени от земните недра в Китай, свидетелстват за мозъчни структури от странна група морски животни, които живели преди повече от 500 милиона години и били хищници, съобщи Ройтерс.

Фосилите са от животно, кръстено Lyrararpax unguispuinus. То се срещало през камбрия, когато редица едри животни са се появили на планетата. Принадлежало е към група животни, известни като anomalocaris - примитивни роднини на членестоногите, които включват ракообразни, насекоми и паяци. Ловувало е с помощта двойка подобни на нокти израстъци пред очите си.

Макар anomalocaris да нямат наследници, които се срещат днес, мозъчните структури на Lyrararpax unguispuinus са много сходни с тези на подобни на червеи безгръбначни животни с названието онихофора. Те пълзели по земята в тропическите гори в южното полукълбо, достигали дължина няколко сантиметра, имали две пипала на главата си и няколко чифта крачета, всяко от които завършвало с нокти.

Lyrararpax unguispuinus се е срещал преди 520 милиона години. Особеностите на нервната му система са сходни с тези на онихофора. Меките тъкани от тялото на което и да било животно се разлагат след смъртта. Затова обикновено се откриват фосилизирани кости, зъби и черупки. При изключителни обстоятелства обаче е възможно да се съхранят фосилизирани меки тъкани и анатомични органи.

Lyrararpax unguispuinus е имал по-малки размери от онихофора - достигал е дължина 15 сантиметра. Палеонтологът Пеюн Цун от университета на провинция Юнан в Китай заяви, че откритите фосили вероятно са от три млади екземпляра на Lyrararpax unguispuinus, а това означава, че животното може да е достигало по-голяма дължина.

“Рядко се попада на фосилизирано цяло тяло на anomalocaris - поясни ученият. - Доколкото ми е известно, нито една от предишните находки не е включвала мозък на anomalocaris.”