Четири центъра за тол услуги започнаха работа
Превозвачите получават достъп до сметките за таксите за изминат път
Политика 23.08.2019
Четири демонстрационни центъра на Националното тол управление, в които превозвачите ще могат да тестват издаването на маршрутни карти за тежкотоварни автомобили, започнаха работа от понеделник. Те ще имат възможност да се запознаят и с т.нар. тол калкулатор, който на база тестови обхват на пътищата с тол такса и тестова тарифа ще изчислява дължимата такса за определен маршрут. Демонстрационните центрове са в София, Пловдив, Варна и Русе и ще са отворени всеки работен ден от 14 до 18 часа. В тях с помощта на служители на Националното тол управление ще може да се тества купуването на маршрутни карти от четирите канала, по които АПИ ще ги продава – терминал за самообслужване, сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение и от гише. Центровете ще работят минимум два месеца и целта е нашите служители в тях да отразят всички препоръки на превозвачите, коментира проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ. При необходимост в тях ще се правят специализирани работни срещи, а по заявка ще може да се организират и обучения с представители на браншовите организации. Тези тестове са част от техническата експлоатация на тол системата като в нея поетапно ще бъдат включвани отделни компоненти. След като тя приключи успешно, до няколко месеца, но не по-късно от 1 март 2020 г., ще започне и търговската й експлоатация, при която тежкотоварните автомобили ще преминат от винетки към тол такси. При покупка на маршрутна карта след въвеждането в търговска експлоатация на тол системата ползвателят на републиканската пътна мрежа трябва да посочи начална и крайна точка на маршрута си, както и до четири междинни точки по заложения от него маршрут. Освен това трябва да въведе и техническите характеристики на пътното превозно средство (регистрационен номер, националност на пътното превозно средство, категория на ППС, емисионен клас, брой на оси). Системата автоматично ще предлага маршрут от ГКПП до ГКПП за улеснение на транзитния трафик, ще посочва още най-кратък и най-дълъг път. След като изчисли сумата системата ще попита клиента за потвърждение на въведените данни. Маршрутните карти ще са с валидност 24 часа от началото на активирането им. Регистрираните потребители (регистрацията е чрез електронния адрес през платформата за купуване на маршрутна карта) ще могат да си ги купят до 7 дни предварително, а нерегистрираните потребители – за днешния или за утрешния ден. Тол системата действа пробно върху 6000 километра или близо 30% от републиканската пътна мрежа. За нуждите на теста са въведени цени между 12 и 25 стотинки на километър. По данни на регионалното министерство приходите от винетки възлизат на около 370 млн. лв. годишно, но недостигът на средства за поддръжка на пътната мрежа е над 600 млн. лв. Според първоначалните изчисления на Агенция „Пътна инфраструктура“ изминаването на разстоянието между Бургас и София от камион със стандарт евро 5 и пет оси, ще струва малко над 73 лева. Според изчисленията на превозвачи, ако тарифите бъдат приети така, това би увеличило транспортните разходи с между 20 и 30%. Изминатото разстояние ще се изчислява на основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят на основа на сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси. Очаква се още да отпадне задължението на Агенцията да организира разпространението на бордови устройства, регистрацията на ползватели на платената пътна мрежа, директното им отчитане и усвояване на суми от поддържан от тях баланс. Тези дейности ще бъдат изцяло прехвърлени върху търговците, които в различните си качества осъществяват дейности по предоставяне на услуги по електронно събиране на пътни такси. В тази връзка в пунктовете на Пътната агенция ще може само да се плащат винетни такси за леките автомобили и да се закупят маршрутни карти. Тол такси ще могат да се плащат в пунктовете на доставчиците на електронни услуги. Ако бордово устройство преустанови подаването на данни и бъде включено в списъка на невалидните бордови устройства, се предвижда това да се случва в рамките не на 12, а на 2 часа с оглед съобразяване с процеса по правоприлагане и ограничаване на случаите, при които се ангажира административнонаказателната отговорност на ползвателя на платената пътна мрежа в рамките на този времеви период, а за него все още съществува възможност да декларира реално изминатото разстояние и маршрут. .
.
. |
.
Бизнес: други материали
|