При разкопките се разкриват различен тип обекти с различно ниво на запазеност. Комисии преценяват кое да бъде съхранено и реставрирано
Античното селище Скаптопара, което ненадейно изникна по трасето на магистрала „Струма”, е от римската епоха. Досега успяхме да разкрием основните му обекти. Това е огромна вила с размери 80 м на почти 60 м. В нея се е помещавала и голяма баня. Отрихме също раннохристиянска църква и некропол с проучени досега 57 погребения. Но не сме още напълно сигурни, че точно това е римската Скаптопара, предшественик на днешния Благоевград
 
Книжовникът оставил „автографа” си върху камък и написал датата 24 април 889 г.
Сензационна находка - камък, върху който през 889 г. оставил подписа си самият Климент Охридски, откри археологът проф. Казимир Попконстантинов в манастира край провадийското село Равна. Откритието е уникално не само за българската, но и за световната история. „Автографът” от Св. Климент Охридски е отлично запазен, при това с посочена с точност дата - 24 април 889 г.
 
Нека им поверим децата си и да им вярваме, че те наистина ще ни поведат
Каквито и прилагателни да измисля за този празник, няма да мога да определя значимостта му, защото това е рожденият ден на българския народ. Ние имаме щастието или проклятието да сме родени от Словото. Преди да се роди славянската писменост, българското писмо, преди да бъде преведено Светото писание на разбираем за обикновените жители на Балканския полуостров език, България е имала население,
.
Енергийни сюжети
Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия:
.
Хибридните войни не са свидетелство за сила, а знак за слабост
Хибридните войни не са свидетелство за сила, а знак за слабост и използване на слабостите на другите в своя услуга. Това каза Мартин Соколов
.
Братя Миладинови отровени в ареста
Ако първоапостолите братя Кирил и Методий са ни дарили четмото и писмото, то братята от Струга Димитър и Константин Миладинови са възрожденците
.
Войната за личните данни
Пицариите се нуждаят от адреса ви, за да ви доставят пица. Приложенията за съобщения се нуждаят от селфито ви, ако искате да го изпратите на приятелите си.
.
Милионерче????
Народе???? Укорът на националната икона Васил Левски към спящия народ, непробуден за свобода и революция, и до днес предизвиква спорове сред изследователите му.
.
Лесна плячка
Бедният човек най-лесно се мами. Той е готов да повярва, че арабска принцеса иска от него да я спаси с няколко долара, а в замяна тя ще му пристане
.
.
Машина за пропаганда Има ли спасителен пояс в морето от лични данни

Яна Йорданова

Машина за пропаганда, през която изтекоха данните на близо 50 милиона потребители. Именно през Facebook.

Точно това си казаха повечето от нас след избухналия скандал преди време с „Кеймбридж Аналитика”. А един от специалистите по анализи на база данни там призна публично, че това е било един неетичен експеримент.

„Играхме си с психологията на цяла държава”, каза тогава Кристофър Уайли. И наистина става дума за психология. Години наред данните ни изтичаха отвсякъде. Получавахме мейли и обаждания за десетки промоции и в същото време се чудехме откъде тези хора имат телефонния ни номер. Съгласявахме се на какво ли не, подписвахме договори, без да четем ситния шрифт. Затова не можехме да оспорваме правата си, тъй като бяхме дали съгласието си под въпросните условия. Теглихме какви ли не приложения, а впоследствие се оказа, че продават данните ни. А сега Зукърбърг дава обяснения. Уж съжалявал. В същото време фирми продължават да заливат с мейли свои потенциални клиенти. Причината е, че остават броени часове до 25 май, когато влиза в сила новия регламент и ние можем да откажем да ползват данните ни. Банки също бързат да ни предложат да попълним формуляри, с които даваме съгласието си да ни изпращат за в бъдеще информация за различни промоции по продуктите им. Казвам го и от личен опит, защото вече ми се случи. И служителката отсреща заяви, че масово клиенти отказват да подпишат. И след разразилия се в последно време скандал е напълно очаквано. Защото наистина беше дискредитиран един от символите на съвременния свят. Сега вече всеки има едно наум, когато ползва социалните мрежи. Но въпросът е какво наистина ще се случи от тук насетне. Дали данните ни ще бъдат опазени или просто компаниите се страхуват от евентуални глоби и ще го правят проформа?

Наясно сме, че интернет е необятно море, в което има опасност да се удавиш. Затова може би е време да сложим спасителния пояс и да се предпазим. Вярно е, че въпросът със сигурността може би никога не може да бъде решен напълно. Но поне трябва да се научим да сме по-внимателни, когато подписваме нещо или попълваме някакви приложения в социалните мрежи. Отдавна трябваше да се въведе строг контрол в това отношение. Тепърва ще видим как фирмите спазват изискванията, как ще работи въпросният регистър за обработка на личните данни. Ще видим и дали клиентите на дадени компании ще бъдат затруднени при подписването на нови договори, както твърдят някои експерти. Въпрос на съвсем мъничко време е. А дотогава нека все пак да внимаваме за какво даваме съгласието си. Вярно е, че промоциите са примамливи, но в повечето случаи евтиното излиза по-скъпо впоследствие.